معرفی کتاب

معرفی کتاب

 

 

 

 

————————————————————————————————————————————————

[Forwarded from Elaheh Kangari]
قدرت یک زن در رابطه:

مطالعات نشان داده است که سلامتِ عزیزانِ یک زن به طورِ مستقیم با سلامتِ خودِ زن ارتباط دارد.

«فلسفه هایِ سنتی شرق دلالت بر این دارد که تعاملِ عمیقی میانِ انرژی زمین و جسمِ فیزیکی انسان و ارتباطی نزدیک میانِ انرژی زن و کششِ طبیعیِ زمین وجود دارد. طبقِ باورهایِ شرقی، بدنِ زن ها متفاوت از بدنِ مردان است، بدین ترتیب که انرژی زمین در بدن و درونِ زنان در گردش است. انرژی زنانه، انرژی به درون، کشاننده یا نیرویِ جاذبۀ زمین است. این انرژی زنانه مقاومت ناپذیر بوده و به قدری قوی است که در زندگی خانوادگی، اکثرِ افرادِ خانه تمایل دارند در اطرافِ فردی باشند که نیرویِ مرکز گرا در او از همه قویتر است – که معمولاً مادرِ خانواده است – و نبودِ او در صورتِ غیبت کاملاً مشخص و محسوس است.

بچه ها عادت دارند همیشه بدانند مادر کجاست و اگر مادر از خانه بیرون رود به شکل عجیبی متوجه می شوند و دائم می پرسند مادر کجاست؟

می چیوکوشی، مربی ماکروبیوتیک، که اولین بار دربارۀ این انرژی صحبت کرد اشاره می کند که نیرویِ جاذبۀ زمین که از طریقِ پاها واردِ بدن می شود، هم در زنان و هم در مردان وجود دارد، همان گونه که نیرویِ گریز از مرکز که از آسمان واردِ سر و بدن می شود، هم در زنان و هم در مردان حضور دارد.

اختلاف بر سرِ میزانِ انرژی موجود است. در زن ها، به طورِ کلی، بیشتر نیرویِ مرکزگرا یا نیرویِ «جاذبۀ زمین» حضور دارد و در مردان نیرویِ گریز از مرکز یا نیرویِ جاذبۀ آسمان.

نیرویِ مرکزگرا نیرویی زمینی است که هر کسی را که اطرافِ ما باشد، جذب می کند. چون زن ها معمولاً نقطۀ ثقلِ خانه بوده و مسئولیتِ روانی را به منظورِ تامینِ و حفظِ سلامتِ سایرِ افراد خانواده، بر عهده میگیرند. به همین دلیل است که وقتی زنی تغییری در جهتِ بهبود بر می دارد، تمامِ افرادِ خانه (چه او بچه داشته باشد یا نداشته باشد) از این بهبود بهره می برند. به جرات می توان گفت سلامتِ خانواده و جامعه به تنهایی بستگی به سالم شدن و سالم ماندنِ زن دارد. بخشی از رمزِ سلامت آفرینی، درکِ قدرتِ انرژی زن و آثارِ آن است».

حالا تصور کنید زنانِ زخمی، زنانِ افسرده، و زنان رنجور بدونِ اینکه بدانند و یا بخواهند، چقدر می توانند برایِ خود و عزیزانشان منشاء درد باشند! اینجاست که باید از خود سوال کنیم وضعیتِ سلامتِ روانِ زنانِ جامعۀ ما به چه سمت و سویی می رود؟ چقدر برایِ خوشحالی و سلامتِ جسم و جانِ زنان اهمیت قائل می شویم؟
چقدر برایِ این مهم هزینه می کنیم و مسئولیت می پذیریم؟
تصور کنید در جوامعِ پدر سالار با حجمِ بالایِ بی اعتنایی و کم لطفی که در حق زنان شده است چقدر خودِ مردانِ آسیب دیده اند؟

به جرات می گویم در جامعه ای که زنان خوشحال و سلامت نیستند دیگر نمی توان تمایزی مابینِ مظلوم و ظالم قائل شد، چرا که در چنین وضعیتی همه بازنده هستند. اما جایِ خوشحالی و امید و خرسندی آنجایی است که خودِ زنان مسئولیتِ رشدِ فردی خویش را بر دوش بگیرند و در جهتِ سلامتی جسم و جانشان و خوشحالیِ خود گام هایِ محکم و قوی بردارند، این گام ها هر چقدر هم کوچک باشند می توانند دامنۀ نفوذِ بالایی داشته باشند.

قدرتِ سلامتِ هر زن آن چنان عظیم است که می توان ادعا کرد: با یک گل بهار می شود!
کتابِ «جسمِ زن، جانِ زن»
کریستین نورتراپ

 

 

 

 

 

۳

دانلود

تفاوت های زنان و مرادن

 

 

 

————————————————————————————————————————————————

 

۳

دانلود

ترکیب بازی درمانی با رفتار درمانی شناختی

تالیف: آتنا دروز

 

 

————————————————————————————————————————————————

 

۳

دانلود

آموزش پیش از ازدواج

اقتباس، تألیف و تدوین:
مهدی میرمحمدصادقی

 

————————————————————————————————————————————————

 

 

۳

دانلود

ازدواج موفق
(Successful Marriage)

فاطمه شعیبی

 

 

————————————————————————————————————————————————

 

۳

دانلود

ضمیر ناخود آگاه

نویسنده : زیگموند فروید،
مترجم : شهریار وقفی پور،

 

————————————————————————————————————————————————

 

 

۳

دانلود

کتاب زبان بدن

نویسنده: آلن پیز

مترجم: سعیده لرپری

 

 

 

————————————————————————————————————————————————

 

 

 

۳

دانلود

پیش درآمدی بر خود شیفتگی

نویسنده زیگموند: فروید،
مترجم ، حسین: پاینده

 

————————————————————————————————————————————————

 

۳

دانلود

کتاب خود و نهاد

نویسنده: زیگموند فروید
مترجم : حسین پاینده،

 

 

————————————————————————————————————————————————

 

 

 

 

دانلود

هنر عشق ورزیدن

نوشته: اریک فروم
ترجمه: پوری سلطانی

 

————————————————————————————————————————————————

 

 

 

 

 

دانلود

۱۳۵نکته اعتماد به نفس

نویسنده: سوزان جِفرز

مترجم: سپیده خلیلی

————————————————————————————————————————————————

 

دانلود

سه رساله درباره تئوری میل جنسی

نویسنده : زیگموند فروید

ترجمه: هاشم رضی

————————————————————————————————————————————————

کتاب بیشعوری

۳

دانلود کتاب بیشعوری

bishoori

 

این کتاب درباره بیشعوری در دوره معاصر است. بله، بیشعوری! و تاثیر عمیقی که بیشعورها با نفوذ در اجتماع، سیاست، علوم، تجارت، دین و امثال اینها در دنیای معاصر می گذارند. به نظر نویسنده، بیشعورها احمق نیستند، اتفاقا بیشتر آنها نابغه اند؛ اما نابغه هایی خودخواه؛ مردم آزار، با اعتماد به نفس بالا و البته وقیح که نتیجه تیزبازی هایشان در نهایت به ضرر خودشان و اطرافیانشان می شود.
نویسنده با شوخ طبعی و یک عالمه ماجراهای ساختگی (اما در واقع بسیار شبیه به اتفاقاتی که هر روز دور و بر ما می افتد) نظریه من درآوردی خودش را مطرح می کند: بیشعوری یک بیماری مسری است و دارد دنیا را تهدید می کند! باید کاری کرد و الا بیشعورها دنیا را نابود می کنند.

تعریف بیشعوری

یکی از راه های عمومی شناختن بیشعورها، شناسایی موقعیت های بروز بیشعوری است. بسیاری از مردم عقیده دارند: ” شاید من نتوانم بیشعوری را تعریف کنم اما قطعاً وقتی بیشعوری را ببینم، می شناسمش .”

دیگران اعتراض می کنند که کلمه ی بیشعور واژه ی عامیانه ی نسبتاً جدیدی است که فقط برای تحقیر و استهزاء به کار میرود و از این رو درست نیست که به عنوان اصطلاحی پزشکی به کار رود، چون ممکن است باعث جریحه دار شدن احساسات بیماران شود و روشن است که این جماعت چیز زیادی در باره ی بیشعوری نمی دانند و این واقعیت را  که بیشعورها هیچ گونه احساساتی ندارند، در نظر نمی گیرند. به عبارت دیگر احساسات یک آدم بیشعور تا زمانی که او در مسیر درمان و بهبودی قرار نگیرد، اصولاً غیر قابل جریحه دار شدن است.

مطلبی را روشن کنم که حفظ و استعمال واژه ی بیشعور در درمان این بیمار ارزش و اهمیت بسیاری دارد. درست است که مردم عادی خوششان نمی آید که بیشعور نامیده شوند، اما مردم عادی که بیشعور نیستند. بیشعورها؛ پررو، نفرت آنگیز، ترسناک و متکبرند و باید اسمی روی شان باشد که دست کم کمی به خود بیاوردشان .

آدم بیشعور اولین گام درمان و بهبودی اش را حتماً باید با گفتن “من بیشعورم” آغاز کند و حتی گفتن جملات مشابهی نظیر”من آدم وقیحی ام” اصلاً آن اثر لازم را ندارد. بیشعوری یک نوع اعتیاد است به قدرت، وظیفه نشناسی بی حد و شهوت تسلط بر دیگران، این بیماری تعادل درونی قربانی اش را به هم می زند؛ تا زمانی که که آدم شود و اعتراف کند: “من بیشعورم.”

یکی از بیشعورها ی تحت درمان می گوید: “تا زمانی که شروع به درمان نکرده بودم هیچ تصوری از اینکه چند نفر دیگر بیشعورند نداشتم، اما مدتی  که گذشت فهمیدم که تمام دوستانم هم بیشعورند. وقتی بِهِشان پیشنهاد کردم که با من در جلسات درمانی شرکت کنند فقط مثل بیشعورها بهم خندیدند.

نشانه های بیشعوری

اپیدمولوژی بیشعوری نشان می دهد که افراد بسیاری در نعرض ابتلا به بیماری بیشعوری قرار دارند. گروه کثیری از مردم به کارهایی مشغول اند که احتیاج به استعداد خاصی ندارد اصولاًهر کاری که با قانون است. به خصوص اگر با نظارت و اجبار همراه باشر خطر بیشعوری را در خود دارد.

نتایج تحقیقات گوناگون نشان می دهدکه بی شک در میان کسانی که مدرک دکتری روان شناسی دارند نیز تعداد زیادی بیشعور وجود دارد. مانند بسیاری از بیماری ها، بیشعوری هم ممکن است به ارث برسد. بسیاری از بیشعورها این بیماری را از پدر یا مادرشان به ارث برده اند . بیشتر بیشعورها را می توان از روی رفتار تهاجمی و اخلاق قلدر مآبانه شان شناخت. اگر با گردن کلفتی و ترساندن دیگران نتوانند کارشان را به انجام رسانند، حقه سوار می کنند یا قانون و مقررات را طوری انگولک می کنند تا نتیجه اش به نفع شان شود. مثل تمام اعتیاد ها، مساله ی انکار در بیشعوری هم مساله مهمی است. بیشعورها قبول نمی کنند که باید مسئولیت پذیر باشند و یا دست کم زیر حرفشان نزنند و حاضر به پذیرش اشکال و اشتباه در کارشان باشند.

بیشعورها قواعد نا نوشته ای دارند که بر طبق آن رفتار می کنند:

– تمام مشکلات را دیگران به وجود آورده اند .

– اصلاً نیازی به ریشه یابی مشکلات نیست، فقط یکی را پیدا کن که تقصیر را گردنش بیندازی.

– کم نیاور، تمام کاستی ها و خطاها را می توان در پشت نقابی از وقاحت و گستاخی پنهان کرد.

– اگر از قانونی خسته شدی، مطابق نیازت یکی دیگر بساز، اما به محض آنکه به خواسته ات رسیدی آن را هم نقض کن.

بیشعورها کسانی اند که فکر می کنند قانون در رابطه با آن ها تعریف  و معین می شود و آن ها تافته های جدا بافته ای اند که حق انجام هر کاری را که اراده کنند دارند. بیشعوری مرض وقاحت و سوء استفاده از دیگران  است. مشکل درمان بیشعوری آن است که آدم بیشعور معمولاً قبول نمی کند بیشعور است . اگر هم عاقبت قبول کند، باز هم تمایل دارد تقصیر آن را به گردن دیگران بیندازد.

از سوی دیگر، این بیماری به شدت واگیر دارد، تا آنجا که حتی ممکن است یک درمان گر قوی و با اراده، به راحتی تحت تاثیر استدلال ها و دفاعیات یک بیشعور قرار گیرد و تا آنجا پیش رود که بعد از مدتی او هم مثل بیشعورها رفتار کند! نبایداز نامیدن بیشعورها به نام بیشعور شانه خالی کنیم، چرا که همین ملاحظات و تعارف هاست که باعث می شود بیشعورها بیشتر و بیشتر در بیشعوری شان غرق شوند.

 

————————————————————————————————————————————————

کتاب مبانی خانواده و عوامل موثر بر رضایت زناشویی

نویسندگان: شکوفه معنوی و جلال مرادی

 

مبانی خانواده

 

 

————————————————————————————————————————————————

کتاب اختلال استرس پس از ضربه

نویسنده : جلال مرادی

 

 اختلال استرس پس از ضربه

 

 

————————————————————————————————————————————————-

معرفی کتاب فُرم های شرح حال و راهنمای تکمیل[۱]

تلاش برای ارتقاء بهداشت روانی اقشار جامعه از جمله دغدغه ها و اهداف حوزه سلامت می باشد. برای ساماندهی و جلوگیری از ورود نظرات شخصی و غیر علمی و یکسان سازی علم ضرورت تهیه، تدوین و تکثیر مرجع های علمی و کتاب های علمی در بین اندیشمندان شکل گرفت. بر همین اساس اندیشمندان و محققان بر وسوسه حفظ آثار به نفع خود دست کشیدند و نظریه مرگ مولف را با جان پذیرفتند. تا علم خود، تجربیات و حاصل نتایج آزمایشی و میدانی را با دیگر متخصصان تقسیم نمایند و این دلیلی است بر تکثیر و انتشار آثار علمی که فواید آن را در جامعه بشری به وضوح می بینیم.

محقیقن و مولفین در حوزه علوم روان شناسی سعی کرده اند که هر چه بیشتر این علم را تقویت سازند که مرجع تشخیص بیماری های روانی DSM و ICD از آن جمله اند و باعث شده است که بر مبنای علائم تشخیصی مندرج و مورد؛ تایید تشخیص بیماری ها و امکان فهم جهانی آن فراهم آید. هم چنین برای مصاحبه و گرفتن شرح حال فرم ها و پرسش نامه های زیادی طراحی شده است. که برخی از آنان به فارسی ترجمه شده است. البته در ایران نیز برخی اساتید تلاش های فراوانی را برای تهیه فُرم های یک دست و استاندارد انجام داده اند.

البته با تشکیل سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران امکان و استاندارد سازی فُرم ها و خدمات روان شناسی امکان پذیر تر شده و جنبه قانونی پیدا کرده است. البته در کنار این سازمان مراکز و سازمان های خدماتی و حمایتی هستند که سال ها به جامعه هدف خود خدمات مشاوره ای و روان شناسی ارائه داده اند. که از جمله آنها می توان سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان  و بنیاد شهید و امور ایثارگران را نام برد.

بنیاد شهید و امور ایثارگران از سال ۱۳۶۷ مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر را تاسیس و اقدام به ارائه خدمات روان پزشکی، روان شناسی، مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره تحصیلی، مشاوره شغلی، مددکاری اجتماعی نموده است. در حال حاضر تعداد ۷۶ مرکز مشاوره شاهد و ایثارگر در سطح کشور،  بیش از ۱۴۰ مرکز ارجاع و ۱۵۰ مرکز مشاوره تلفنی؛ زیر نظر حوزه مشاوره و تحکیم خانواده فعالیت دارند. تعداد درمانگران و متخصصان مشغول فعالیت در این مراکز به بیش از ۱۲۰۰ نفر می رسد که تقریباً ۳۰ تا ۳۵ درصد افراد دارای شماره عضویت و پروانه فعالیت سازمان نظام روان شناسی و مشاوره را تشکیل می دهند.

این موضوع نشان می دهد که برخی از سازمان ها به طور مستقیم و غیر مستقیم می توانند تاثیر معنی داری را در تثبیت و تقویت سازمان نظام روان شناسی داشته باشند. بر همین اساس و به خاطر نیاز به برنامه ریزی و یکسان سازی فرم های مراکز مشاوره شاهد و ایثارگر با توجه به معیارهای فرهنگ ایرانی و اسلامی و نیز رعایت اصول علمی، ضرورت طراحی این فُرم ها در دستور کار کمیته تخصصی حوزه مشاوره و تحکیم خانواده قرار گرفت و با تلاشی سه ساله و حضور متخصصین حوزه مشاوره و درمانگران مراکز مشاوره اقدام به تالیف و طراحی کتاب فرم های شرح حال و راهنمای تکمیل(فُرم های پذیرش، شرح حال مراجعان، گزارش جلسات و راهنمای تکمیل برای روان پزشکان، روان شناسان، مشاوران و مددکاران مراکز مشاوره ) نموده است. این کتاب به حضور آقای دکتر غلام علی افروز رئیس محترم سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری ایران تقدیم گردید و ایشان علاوه بر راهنمایی با نوشتن مقدمه ای بر این اثر ، نویسندگان را مورد عنایت قرار داده اند.

در این کتاب فُرم ها و راهنمای شرح حال  به صورت کامل آورده شده است  که ماهیت و شرح آنها به صورت زیر می باشد:

ـ فُرم پذیرش: این فُرم توسط مسئول پذیرش مرکز مشاوره در یک محیط مناسب که در آن مراجع احساس راحتی و امنیت می کند تکمیل و با توجه به علت مراجعه به هریک از متخصصان ارجاع می شود. در این فُرم مشخصات فردی، نشانی، علت اصلی مراجعه و وضعیت ارجاع تکمیل می شود.

 

ـ فُرم روان شناسی و روان پزشکی: در این فُرم به منظور تشخیص بالینی اطلاعات اولیه (شکایت اصلی، سابقه اختلال فعلی، سابقه اختلال های قبلی، سابقه خانوادگی، فرایند رشد و تحول شخصی)؛ وضعیت روانی؛ خلاصه یافته های مثبت و منفی؛ تشخیص ۵ محوری بر اساس آخرین ویرایش DSM ؛ پیش آگهی؛ و فرمول بندی روان شناختی و طرح درمان بررسی می شود.

 

ـ فُرم مشاوره خانواده: در این فُرم اطلاعات اولیه (شکایت اصلی، سابقه مشکل فعلی، سابقه مشکلات قبلی، شرح مختصر از سوابق خانوادگی)؛ فرایند رشد و تحول خانواده؛ شرح مشکل از دیدگاه خانواده؛ شرح مختصر مدل خانواده؛ تشریح سیستم معیوب خانواده و تشخیص نهایی، طرح کمکی و پیشنهادها بررسی می شود.

ـ فُرم مشاوره ازدواج: گاهی مراجع بی آن که مشکل یا اختلالی قابل تشخیص داشته باشد، صرفاً برای کسب اطلاعات تخصصی یا دریافت راهنمایی به منظور انتخاب بهتر و یا بهبود زندگی مراجعه می نماید که از جمله آن می توان «مشاوره ازدواج » را نام برد. در این فُرم مشخصات فردی مراجع، مشخصات فرد مقابل؛ نظر خانواده طرفین نسبت به ازدواج؛ بررسی وضعیت مسکن، تحصیل و اشتغال؛ بررسی وضعیت سلامت طرفین؛ ملاک های عمومی و تناسب ها؛ اظهار نظر مشاور با ذکر راهبردها و توصیه ها بررسی می شود.

ـ فُرم مشاوره تحصیلی: مشاوره تحصیلی، مشکلاتی نظیر اضطراب و ترس از امتحان یا کنکور، تغییر محل تحصیل و مشکلات ناشی از آن، ورود به دوره بالاتر، فارغ التحصیلی، اُفت تحصیلی، مدرسه گریزی، بی علاقه گی به تحصیل و سایر مشکلات تحصیلی را در بر می گیرد. در این فُرم سوابق و تاریخچه و تحول شخصی؛ شناخت فرد از ویژگی های خود؛ اهداف مراجع برای آینده تحصیلی؛ اهداف مراجع برای آینده شغلی و … ؛ مشکلات عمده؛ توصیه ها و پیشنهادها بررسی می شود.

  

ـ فُرم مشاوره شغلی: مشاوره شغلی، مشکلات ناشی از بیکاری، تمایل به تغییر شغل، تغییر ناخواسته شغل یا مسئولیت، کار مفرط، بی مهارتی شغلی، اخراج، بازنشستگی و… را در بر می گیرد. در این فُرم خود آگاهی شغلی، آگاهی از فرصت ها، جستجوی شغل و ناسازگاری در شغل فعلی؛ مطالعه های تشخیصی بیشتر، جمع بندی،  توصیه ها و پیشنهادها بررسی می شود.

ـ فُرم مددکاری: موارد ارجاعی از سایر همکاران مشاور، روان شناس، روانپزشک و یا مسئول مرکز از طریق مراجعه به مدارس، محل سکونت و کار مراجعان برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و تسهیل فرایند درمانی؛ برقراری ارتباط مستمر با مراجعان ؛ پیگیری وضعیت روانی آنها و تنظیم گزارش دیدارها از جمله فعالیت های مددکار اجتماعی است که از طریق این فُرم گزارش اقدامات و طرح کمکی از طریق گزارش محرمانه به مرکز ارائه می شود.

ـ فرم گزارش جلسات مشاوره: در این فُرم شرح جلسه با تاکید بر توصیه ها، پیشنهادها، تکالیف محول شده و…؛ برنامه جلسه بعدی و پیگیری که در جلسه های درمان انجام شده است، ثبت می شود.

ـ فُرم گزارش نهایی: در این فُرم تعداد جلسه های برگزار شده، نتیجه اقدام های درمانی، نتیجه اقدام های مشاوره ای، گزارش ارجاع به مراکز دیگر، شرح مختصر فرآیند درمان مراجع ثبت می شود.

در نهایت امید است صاحب نظران، اندیشمندان و اساتید محترم حیطه روان شناسی و مشاوره با ملاحظه این مجموعه که حاصل سه سال تلاش می باشد، از هرگونه اعلام نظر و راهنمایی برای ارتقاء سطح کیفیت فُرم های مذکور دریغ نفرمایند.



[۱] مازنی،  احمد؛ شنائی، احمد. (با همکاری دکتر محمد حسین الیاسی، ابوالفضل بوذر جمهری، دکتر فرزام پروا، دکتر طاهر تیزدست، مهدی خدا دادی، دکتر رسول روشن، احمد صافی، اکبر صفری، دکتر سعید قشونی زاده، جلال مرادی، دکتر محمد رضا ملانوری، دکتر سید ابوالقاسم مهری نژاد، دکتر مرضیه موسوی و محمد رضا وکیلی). (۱۳۸۹). فرم های شرح حال و راهنمای تکمیل. تهران . نشر یاران شاهد.

 

——————————————————————————————————–

توانبخشی کودکان مبتلا به سندرم داون

توانبخشی کودکان مبتلا به سندرم داون

قیمت :
۲۹,۰۰۰ریال

 درباره کتاب “

توانبخشی کودکان مبتلا به سندرم داون

“کودکانی که با نشانگان داون پا به جهان می‌گذارند کودکانی هستند که تصادف و یا عوامل ناشناخته در اختلال آنها دخالت دارد. این کودکان با توانبخشی صحیح و به موقع می‌توانند افرادی مفید برای خود و خانواده و حتی از جهاتی برای جامعه باشند. رشد کودکان استثنایی نیاز به دخالت بزرگترها دارد و ما نباید این کمک را از آنها دریغ نماییم. نگارنده که سالهاست در ایران و سپس در آلمان در زمینه توانبخشی کودکان استثنایی به تحقیق و کار بالینی پرداخته‌اند حاصل تجربیات خود را در قالب نکات کاربردی و علمی به زبانی ساده در اختیار مادران و مراقبان این کودکان معصوم قرار داده‌اند.

————————————————————————————————————————————————————-

کتاب نیاز سنجی محله های اصفهان

Slide1

محققان: دکتر محمد علی طالبی ، جلال مرادی

فهرست

نیاز سنجی